Xamk yhteistyö
Tähän väliin tulisi infoa erikoiskuljetuksista! Tämän postauksen on tehnyt xamkin opiskelija, kiitos hänelle!
Elementin matka tehtaalta tontille
Ajattelin kertoa teille hieman, miten valmiin moduulin matka
tehtaalta tontille etenee ja kuinka suuri työ siihen sisältyy. Tätä varten
haastattelin Elementit-E:n Logistiikka ja turvallisuuskoordinaattoria Esa
Penttistä. Hän on työskennellyt Elementeillä vasta puolisen vuotta, mutta
hänellä on takanaan todella mittava kokemus raskaasta liikenteestä ja etenkin
erikoiskuljetuksista. Olikin mielenkiintoista päästä kuulemaan, mitä kaikkea
erikoiskuljetuksissa pitää ottaa huomioon jo ennakkoon.
Mitä sitten tarkoitetaan, kun puhutaan erikoiskuljetuksesta?
”Kuljetus,
joka ylittää normaaliliikenteelle sallitut mitta- tai massarajat, on
erikoiskuljetus. Kaikki erikoiskuljetukset eivät kuitenkaan tarvitse
erikoiskuljetuslupaa, sillä EU- ja ETA-maissa rekisteröidyillä kalustoilla
suoritettaville kuljetuksille on olemassa ns. vapaat mittarajat. Niiden
rajoissa suoritettavat normaalimassaiset erikoiskuljetukset eivät tarvitse
erikoiskuljetuslupaa. Tyypillisiä erikoiskuljetuksia ovat jakamattomien
esineiden, kuten koneiden, elementtien, rakennusten, nostureiden ja isojen
tuotteiden, kuljetukset. Erikoiskuljetukset tulevat kyseeseen silloin, kun
jakamatonta esinettä ei voida kohtuullisin kustannuksin tai vahingonvaaraa
aiheuttamatta jakaa useampiin kuljetuksiin.” Näin kertoo ELY-keskus
nettisivuillaan.
Kuljetusajoneuvojen lisäksi erikoiskuljetuksissa käytetään varoitusautoja, viralliselta nimeltään EKL-autoja. Niitä täytyy olla kuljetuksen koosta riippuen 1-4 kappaletta. Itse kuljetusajoneuvoja voi saattueessa olla enimmillään neljä peräkkäin.
Kuljetusajoneuvojen lisäksi erikoiskuljetuksissa käytetään varoitusautoja, viralliselta nimeltään EKL-autoja. Niitä täytyy olla kuljetuksen koosta riippuen 1-4 kappaletta. Itse kuljetusajoneuvoja voi saattueessa olla enimmillään neljä peräkkäin.
![]() |
Kuva: Esa Penttinen |
Kuljetuksen huomioiminen alkaa jo rakennuksen tarjouslaskennan
vaiheessa. Tällöin lasketaan jo alustavaa arviota kuljetuksen hinnaksi. Lisäksi
voidaan tehdä reittitutkimus ennakkoon, jos on epävarmaa, onko kuljetuksella
mahdollista ylipäänsä päästä perille. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi on
paikkoja, jonne ei yksinkertaisesti pääse. Penttisellä on itsellään laajat
muistiinpanot, joista selviää monen tien käyttökelpoisuus erikoiskuljetukselle.
Kirjauksista löytyy mm. liikennemerkkien etäisyydet, tien yläpuolella olevien
merkkien korkeus ja risteyksien ahtaus ja ajo-ohjeita, jos esimerkiksi
risteyksen joutuu ajamaan läpi väärältä puolelta. Jos muistiinpanoistakaan ei
löydy tietoa, voidaan suorittaa reitin ennakkotarkastus, jossa reitti ajetaan
etukäteen läpi ja huomioidaan sen kelpoisuus erikoiskuljetukselle.
Kuljetuksen suunnittelussa otetaan huomioon siis tien
leveydet ja liikennemerkit, joista saattaa olla haittaa ja mahdolliset korkeudelliset
esteet, kuten opasteet ja sähkö- ja puhelinlangat. Myös reitille sattuvat
sillat on otettava huomioon kantavuuden ja leveyden puolesta. Lisäksi huomioon
on otettava kuljettajien lepoajat, mahdolliset tietyöt, ruokailupaikat ja
tankkauspaikat. Vaikeuksia voi tulla, jos kuljetuskalusto ei välttämättä mahdu
suunnitellulle taukopaikalle siellä jo olevien rekkojen vuoksi. Sen vuoksi on
hyvä olla olemassa b ja c-suunnitelmat varsinaisen suunnitelman lisäksi.
Valmiit moduulit pyritään tekemään tehtaalla niin, että
leveys on maksimissaan seitsemän metriä ja korkeus lavalla on maksimissaan seitsemän
metriä. Suurempiakin voisi teillä kuljettajaa, mutta mittojen kasvaessa
joutuisi tekemään extratyötä liikennemerkkien poistossa ym. järjestelyissä,
joten kustannukset kasvaisivat paljon, jos verrataan seitsemän metrin mittaan.
Painoltaan moduulit painavat noin 200-400 kiloa neliötä kohden ja painavimmat
moduulit ovat olleet 26 tonnin luokkaa. Tämä ei Penttisen mukaan ole erikoiskuljetuksissa
paino eikä mikään. Hänellä on kokemusta jopa 300 tonnin kuljetuksista aikaisemmassa
työssään.
Kuljetus huomioidaan jo tehtaalla ja moduuleihin voidaan
tehdä erilaisia kuljetustukia ja suojia sen varalta, ettei moduuliin tule
kuljetusvaurioita. Lisäksi moduulit huputetaan pressuin, joten moduulit
matkaavat kuivina tehtaalta tontille, eikä kuivaketju katkea missään vaiheessa.
![]() |
Kuva: Esa Penttinen |
Paljonko kuljetus sitten maksaa? Sitä ei Penttinen suostunut
kertomaan liikesalaisuuteen vedoten, mutta jotain hän sentään paljasti.
”Esimerkiksi Iidan talon kuljetuksen hinta tehtaalta asuntomessualuelle liikkuu
tuhansissa euroissa, mutta ei kymmenissä tuhansissa”.
Kallista lystiä siis. Puhutaan kuitenkin linnuntietä noin 10 kilometrin
matkasta. Koska kyseessä on leveä erikoiskuljetus, joudutaan kiertämään jonkun
verran ja matka kasvaa noin 20:n kilometriin kertoo Penttinen. Matka taitetaan
todennäköisesti kahdella autolla edes takaisin ajettuna. Lisäksi matkaan
tarvitaan myös yhteensä neljä varoitusautoa, kolme eteen ja yksi taakse. Matka
tehtaalta asuntomessualueelle kestää noin 1,5 – 2 tuntia. Tontilla moduulit nostetaan
nosturilla paikalleen ja yhdistetään toisiinsa (jos siis tila koostuu
useammasta moduulista). Ihan ei samana iltana pääse tupaantuliaisia viettämään,
mutta kun tehtaalla moduulit on tehty mahdollisimman valmiiksi, ei tontilla
tarvita enää suurta työmäärää, ennen kuin taloon pääsee muuttamaan.
Mitäpä sitten teet kun kohtaat varoitusauton? Ole tarkkana ja hidasta vauhtia. Jos etuauto ajaa vastaantulijoidenkin kaistan puolella tulee vastaan todella leveä kuljetus. Noudata pysähtymiskehotusta jos sellaisen etuautolta saat.
Tällä viikolla saatatte päästä jo ihastelemaan vähän meidän sisustustakin! Sieltä ne Dekon kuvaukset lähestyy! Kääksis.
-Iida
Mitäpä sitten teet kun kohtaat varoitusauton? Ole tarkkana ja hidasta vauhtia. Jos etuauto ajaa vastaantulijoidenkin kaistan puolella tulee vastaan todella leveä kuljetus. Noudata pysähtymiskehotusta jos sellaisen etuautolta saat.
Tällä viikolla saatatte päästä jo ihastelemaan vähän meidän sisustustakin! Sieltä ne Dekon kuvaukset lähestyy! Kääksis.
-Iida
Kommentit
Lähetä kommentti